SageTeknoloji LİNUX NEDİR ? | SageTeknoloji

LİNUX NEDİR ?

, , No Comments

LİNUX NEDİR ?


Linux, serbestçe dagitilabilen, çokgörevli, çok kullanicili UNIX isletim sistemi türevidir. Linux, Internet üzerinde ilgili ve merakli birçok kisi tarafindan ortak olarak gelistirilmekte olan ve basta IBM-PC uyumlu kisisel bilgisayarlar olmak üzere birçok platformda çalisabilen ve herhangi bir maliyeti olmayan bir isletim sistemidir. UNIX 70'li yillarin ortalarinda büyük bilgisayarlar üzerinde çok kullanicili bir isletim sistemi olarak gelistirilmistir. Zaman içerisinde yayilmis ve birçok türevi ortaya çikmistir. UNIX ismi UNIX Research Laboratories INC sirketinin tescilli markasi oldugundan dolayi birçok sirket, ayni temele dayanan isletim sistemleri için degisik isimler kullanagelmislerdir. Örnek olarak • Hewlett-Packard HP-UX • IBM AIX • Sun Microsystems SunOS kullanmaktadirlar. 

Bugün kisisel bilgisayarlardan süper bilgisayarlara kadar biçok bilgisayar için yazilmis bulunan UNIX türevleri mevcuttur. Ne var ki bu türevlerin çogu gelisimi belirli bir noktada durmus ve yüksek fiyatla satilan ticari yazilimlardir. Linux, temel olarak Finlandiya Üniversitesinde ögrenci olan Linus Torvalds'in ve Internet üzerinde merakli bir çok yazilimcinin katkilari ile gelistirilmistir. Linux gelisimi açik bir sekilde yapilmaktadir. Bunun anlami, isletim sisteminin her asamasi açik olarak Internet üzerinde yayinlanmakta, dünyanin dört bir yaninda kullanicilar tarafindan test edilmekte, hatalari ve eksiklikleri tesbit edilerek düzeltilmekte ve gelistirilmektedir. Zaman zaman bu deneme asamalari belirli bir noktada durdurulur ve güvenilir bir isletim sistemi sunulup, gelistirme için ayri bir seriye devam edilir. Gelistirmede yer alan bu açiklik Linux'un en büyük avantajlarindan biridir. Gelisimi evrimseldir, hatalar aninda kullanicilar tarafindan tesbit edilip rapor edilmekte ve birçok kisinin katkisiyla düzeltilmektedir. Bazi isletim sistemi sürümleri saatler içerisinde güncellenebilmektedir. 

Linux, Andy Tannenbaum tarafindan gelistirilmis olan Minix isletim sistemine dayanmaktadir. Linus Torvalds bos zamanlarinda Minix'ten daha iyi bir Minix isletim sistemi yaratmak düsüncesiyle 1991 Agustos sonlarinda ilk çalisan Linux çekirdegini olusturdu. 5 Ekim 1991 tarihinde 0.02 sürümü Linux ilk defa tanitildi. Linus, comp.os.minix haber grubuna gönderdigi yazida yeni bir isletim sistemi gelistirmekte oldugunu ve ilgilenen herkesin yardimini bekledigini yazmisti. Isletim sisteminin çekirdegi için verilen numaralar kisa sürede bir standart kazandi. a.x.y seklinde belirtilen çekirdek türevlerinde y bulunulan seviyeyi, x gelisim asamasini göstermektedir. Tek sayili x'ler gelistirme asamalarini çift sayili x' ler ise güvenilir Linux çekirdeklerini göstermektedirler. a ise degisik Linux sürümlerini belirtir. Bu yazinin hazirlandigi Agustos 1997 içerisinde en son güvenilir (kararli) Linux çekirdegi 2.0.30, en son gelisim asamasindaki çekirdek ise 2.1.47'dir. Linux gerçekten son yillarda hizli bir gelisme göstermis, çesitli ülkelerden birçok kullaniciya erismis ve yazilim destegi günden güne artmistir. Degisik kuruluslar Linux sistemi ve uygulama yazilimlarini biraraya getirerek dagitimlar olusturmuslar ve kullanimini yayginlastirmislardir.

0 yorum:

Yorum Gönder